zondag 31 mei 2015

Groener is goedkoper!



Vergroening, het inzetten van middelen om energie te besparen dan wel groene energie op te wekken is LUCRATIEF.
Uit alle berichten uit de media zou je haast anders gaan geloven. Ik ken eigenlijk niemand die die CO2 heel veel kan schelen, hoewel we natuurlijk als stoutste jongetje van de klas eigenlijk best weten dat al die CO2 niet goed is. Maar ja, wat doe je eraan?

Het is een tijdje geleden dat ik zonnepanelen nam, en dagelijks zie hoeveel geld deze mij besparen. Vervolgens ben ik eens verder gaan kijken. Wat kan ikzelf - als particulier - nog meer doen? Deze blog heb ik gewijd aan het beschrijven van een aantal technieken, die ook door uzelf zijn toe te passen.


  • Een belangrijk thema is: Hoe werkt warmtetransport?
    Warmtefolie op het raam, heeft dit zin?
    Waar gaat de warmte van mijn HR ketel allemaal heen?
    Heb ik daar invloed op?
  • Daarnaast bevat dit blog een beschrijving van allerlei verschillende technieken, met voorbeelden, cijfers en euro's.
    Wat kost het nou en wat heb ik eraan? Wat kost nou zo'n zonnepaneel?
    Mijn dak is niet op het zuiden, scheelt dat veel?



Op de interactieve pagina's van dit blog kunt u zelf aan de knoppen zitten. Animaties tonen u wat er zoal te weten valt van al die technieken, en onder aan de streep kunt u zien hoeveel energie of geld er uw kant uit komt. We hopen dat we u hiermee een mooie reis aanbieden langs een aantal prachtige technieken.

KIVI
Ik ben in mijn vrije tijd bestuurslid van de Nederlandse Ingenieursvereniging, KIVI. KIVI heeft bijna iedere maand weer enorm interessante bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken. We organiseren veel thema's op het gebied van slimmer bouwen en energiebesparen. Kijkje nemen in de sterrenwacht, of een demonstratie van een windmolen? De bijeenkomsten zijn ook voor niet-leden toegankelijk, en je hoeft echt geen ingenieur te zijn om van hun voortreffelijke maandblad De Ingenieur te genieten. Kijkt u toch vooral op www.kivi.nl. Veel plezier alvast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten